کد خبر : ۵۸۳۸۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
رئیس اتحادیه سرب و روی ایران با بیان اینکه ۹۵درصد سرب در باتری های سربی استفاده می شود گفت: با رشد تولید ماشینهای برقی مصرف سرب کاهش می یابد و لذا بازار خوبی تا دو دهه آینده نمی توان متصور شد.
به گزارش خودروکار - حسن حسینقلی رئیس اتحادیه سرب و روی ایران در خصوص روند قیمتی روی و سرب گفت: الان قیمت روی به تدریح بالا می رود در حالی که خیلی پایین آمده بود الان بین ۲ هزار و ۵۶۰ تا ۲هزار و ۵۷۰ است و قیمت سرب هم که به ۲ هزار رسیده بود الان حدود ۲۲۰۰ شده است.

حسینقلی افزود: در واقع فلزات دنیا دست اقتصادهای بزرگ است و لذا خیلی مکانیزم بازار یعنی عرضه و تقاضا کار نمی کند. لذا وقتی قیمت پایین می آید یک عده تولید کننده از دور خارج می شود و اقتصادهای بزرگ در ارزانی ها خرید می کنند و مطمئن هستند سال بعد قیمت ها بالا می رود در نتیجه در قیمت های پایین شروع به خرید کرده اند.

۹۵ درصد سرب در باتری های سربی مصرف می شود

وی در خصوص بازار سرب نیز گفت: در واقع ما امید زیادی به بازار سرب نداریم این معنا که امید نداریم به طی دو دهه آینده، سرب بازار خوبی داشته باشد. چون حدود ۹۵-۹۶ درصد سرب در باتری های سربی که روی ماشین ها است استفاده می شود. و لذا وقتی ماشین های برقی روی کار می آید دیگر از این باتری ها ندارد و باتری های لیتیومی است.

رئیس اتحادیه سرب و روی ایران خاطر نشان کرد: الان تقریبا مصرف سرب دنیا ۱۳ میلیون تن است که حدود ۱۱ میلیون تن از باتری های قراضه بازیافت می شود و تنها ۲ میلیون تن می ماند.

حسینقلی ادامه داد: به این ترتیب اگر ماشین های برقی که تولید آنها با رشد زیادی هم مواجه است به همین نحو به خصوص در اروپا رشد کند مصرف باتری سربی پایین می آید. لذا وقتی مصرف به مرز ۱۱ میلیون تن برسد دیگر خود باتری های قراضه جواب گو است و ما که معادن سرب هستیم باید تعطیل کنیم.

گفتنی است در سال ۲۰۲۲ معادن سرب چین حدود ۲ میلیون تن سرب تولید کردند که همین امر چین را به تولید کننده اصلی این فلز پایه از معادن تبدیل کرد. همچنین کشورهای استرالیا، ایالات متحده، مکزیک، پرو، هند، روسیه، بولیوی، ترکیه، سوئد، تاجیکستان و ایران در رتبه های بعدی تولید قرار دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران